Oog in Oog stelt voor: films in zaal ’t Getouw op 11, 14 november en 5 december

vrijdag, 8 november, 2019

Naar aanleiding van het project ‘Oog in Oog’ vertoont het Jakob Smitsmuseum in samenwerking met Cultuurcentrum ’t Getouw enkele bijzondere films. Op 11 november speelt ‘They Shall Not Grow Old’ op het witte doek. Op 14 november staat ‘Werk ohne Autor’ op het programma en ‘Tully’ vult het scherm op 5 december. De films vinden plaats in Zaal ’t Getouw en starten om 20 uur.

De filmvertoningen hebben elk een unieke link met het leven van Jakob Smits.

Maandag 11 november - They Shall Not Grow Old

Regisseur Peter Jackson worstelde zich door honderden uren beeldmateriaal over de Eerste Wereldoorlog uit het BBC-archief. Ruis en krassen werden verwijderd, beelden werden ingekleurd en liplezers werden ingehuurd om gesprekken te reconstrueren. Het leverde een uniek portret op over De Grote Oorlog. Een verhaal over ontbering en zinloze slachtpartijen, maar ook over het dagelijkse leven en de camaraderie in de loopgraven.

Link met Jakob Smits?

Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, op 4 augustus 1914, was Jakob Smits eindelijk een gevierd kunstenaar. Toch legde hij de penselen aan de kant om het leed van de armsten te verzachten. Hij zette zich in voor de voedselbevoorrading en schakelde daar ook zijn familie en collega’s voor in. Pas vier jaar later kon hij de oorlog van zich af schilderen. In Bemint elkander (1919) smeet hij de wereld de gruwel in het gezicht: hij schilderde een gekruisigde Christus in een vuurstorm die raast over de graven van de gesneuvelden. Het doek, te confronterend voor de kerkelijke overheid, werd niet aanvaard voor de basiliek van Koekelberg. Annemie Bogaerts, beeldhouwster en grafica, brengt naast dit monumentaal schilderij van Smits een verstilde installatie waarin de vorm van het kruis primeert.

Donderdag 14 november - Werk ohne Autor

De jonge kunstenaar Kurt Barnert vlucht samen met zijn geliefde Ellie naar het westen om te ontsnappen aan de verstikkende mentaliteit in Oost-Duitsland en aan de tirannie van Ellies vader. Kurt wordt echter achtervolgd door pijnlijke herinneringen uit zijn kindertijd tijdens de Nazi-jaren. ‘Werk ohne Autor’ is een magistraal epos, geïnspireerd op het leven van kunstschilder Gerhard Richter, en omspant maar liefst 30 jaar Duitse geschiedenis.

Link met Jakob Smits?

Jakob Smits. Een leven voor de kunst, een leven voor de liefde. Het leven gevierd, het leven ondergaan. Alles opgegeven voor de kunst, zichzelf tot hogepriester uitgeroepen, maar ook getwijfeld en in bitter zelfbeklag het onbegrip van de buitenwereld vervloekt. Alles opgegeven voor de liefde, gestruikeld, gehoopt, gevonden en verloren. Zijn geliefden met brute tederheid vereeuwigd. De wereld vrank te woord gestaan. Altijd gezocht naar het hoogste, naar wijding en vervulling. En tegelijk de voeten aan de grond gehouden en zonder hoogmoed de schamelheid van mensen gelezen. Jakob Smits, een schilder, 1855-1928. (wt)

Donderdag 5 december – Tully

Het moederschap wordt in Amerikaanse films doorgaans geïdealiseerd. Maar niet in de film ‘Tully’, de tweede film van het Young Adult-trio, regisseur Jason Reitman, scenariste Diablo Cody en actrice Charlize Theron (Marlo). Na de bevalling van haar derde kind lukt het Marlo niet meer de ‘goede’ moeder te spelen die ze zo graag wil zijn. Gebrek aan slaap, de groeiende kloof tussen haar en haar vaak afwezige echtgenoot (Ron Livingston) en de druk om haar autistisch kind naar een gespecialiseerde school te sturen worden haar te veel. En dan duikt plots Tully (Mackenzie Davis) op, het kindermeisje dat haar gedurende de nacht komt bijstaan.

Link met Jakob Smits?
Smits heeft zijn gezin eindeloos vaak tot onderwerp van zijn tekeningen, etsen en schilderijen gemaakt. Als symbolist idealiseert hij het thema ‘moeder en kind’, maar in werkelijkheid was intens verdriet vaak zijn deel. Hij verdiende aanvankelijk te weinig om zijn kinderen zelfs maar ordentelijk te kunnen voeden en kleden: onverdraaglijk voor de trotse man die hij was. Van de vijf kinderen die Malvina hem schonk, bleven er drie in leven. Kindersterfte was in die tijd aan de orde van de dag, maar zijn verdriet was er niet minder om. Kort na de geboorte van het vijfde kind overleed Malvina. Smits was ontroostbaar. De manier waarop hij zijn kinderen portretteert, laat er niet de minste twijfel over bestaan: een liefhebbende vader. Niko Hendrickx brengt naast het schilderij van Jakob Smits ‘Mater Amabilis’ een eigen versie rond dit thema ‘moeder en kind’. De reeks ‘Changing Moods of a Madonna and Her Environment’ bestaat uit acht schilderijen in olieverf op doek en een 3D Animatie.

Meer info: 
Jakob Smitsmuseum
014 31 74 35
Bron: 
SCHEPEN VAN CULTUUR HILDE VALGAEREN