43 x Kindertuin - VBS De Toren Achterbos

zondag, 10 mei, 2026

Traditie voortgezet - 43 x Kindertuin - VBS De Toren Achterbos

Reeds 43 jaar neemt Landelijke Gilde Achterbos het initiatief om de leerlingen van VBS De Toren uit Achterbos in contact te brengen met het echte landelijke leven.
Aardbeien, sla, radijsjes, erwtjes… niet iedereen weet wat het is en hoe groeit dat? Men staat versteld hoeveel kinderen gewoon geen idee hebben van een moestuin. Vandaar is dit een mooie aanvulling op hun schoolse leerstof en wordt er iedere week op woensdagvoormiddag om te vertrekken naar hun tuintje tussen van 11.00 uur tot 12 .00 uur

Na de eerste week was er nog weinig te zien, maar nu, na wat regen en de bereidwilligheid van zowel de leerlingen als hun ouders en enkele vrijwilligers van Landelijke Gilde, zien we alles groeien als kool. Zo konden ze vandaag sla, radijsjes, raapsteeltjes en tuinkers mee naar huis nemen.

Het zesde leerjaar , de klas van Juf Inke (vorig jaar leerkracht van het jaar ) die al een paar jaar meedraait en zich weerom ten volle inzet , haar leerlingen motiveert wat heel mooi is om zien hoe enthousiast de leerlingen wel zijn.

Dit alles kost natuurlijk ook best wat geld. Landelijke Gilde Achterbos neemt dit op zich. Hiervoor krijgen we momenteel een bijdrage via de seniorenraad van Landelijke Gilde Gewest Mol, waarvoor we hen zeker dankbaar zijn. Hopelijk kunnen we dit nog jaren blijven doen en nemen ze hier een beetje mee in de loop van hun leven.

Bron: 
Yvo Geerts