Aantal weekendongevallen zit opnieuw op peil van 2016 en dat is slecht nieuws

Aantal weekendongevallen zit opnieuw op peil van 2016 en dat is slecht nieuws Foto: Kabinet van de Gouverneur
donderdag, 9 maart, 2023

EDEGEM – Gouverneur Cathy Berx bracht vanmiddag de WODCA-resultaten van 2022 en dat was allesbehalve een goednieuwsshow. In vergelijking met 2021 telde men dubbel zoveel dodelijke slachtoffers en bleef het aantal zwaargewonden gelijk. Maar 2021 is – herinner corona – niet echt een referentiejaar.

Daarom werden de cijfers van de voorbije tien jaar onder de loep genomen. Daarbij stelde men vast dat het aantal weekendongevallen tijdens de WODCA-uren (vrijdag- en zaterdagnacht tussen zaterdag 22 en 6 uur) vorig jaar 454 bedroeg. Daarmee zit men op het peil van 2016 en dat is echt geen goed nieuws. Omdat de cijfers op zich dus niet echt veel indruk blijken te maken op hardleerse chauffeurs, werden ze dit keer gekoppeld aan een bezoek aan RevArte, het ziekenhuis in Edegem.

Daar verblijven momenteel 194 patiënten: 142 in de revalidatie-afdeling, 53 in geriatrische bedden. Een 100-tal patiënten komt naar de dagrevalidatie en een heleboel anderen verblijft er ambulant. Zo is er Dorien uit Putte (zie foto). In juli vorig jaar reed ze met haar dochtertje op de fiets in Sint-Katelijne-Waver. Een vrachtwagenchauffeur had hen niet gezien, reed achteruit , over hen heen. ‘Een wonder dat we dit hebben overleefd. Ik rij nu terug met de wagen maar ik ben voorzichtig en stel vast hoe roekeloos vele anderen zijn.’

Of Laurens. Hij en zijn vrienden gingen uit en namen een taxi. Plots reed een dronken spookrijder op hen in. Dat was vijf maanden geleden. Nu probeert hij opnieuw te stappen in RevArte. Of de achttienjarige amateur-wielrenner die werd aangereden en complexe breuken aan overhield. Tot overmaat van ramp geraakte zijn onderbeen geïnfecteerd en moest het geamputeerd worden. Nu, één jaar later, blijft het mentaal moeilijk om alles te verwerken. Of de chauffeur die, dronken, van de weg geraakte. Hij is voor de rest van zijn leven verlamd en liep een zwaar hersenletsel op. Hij kon niet meer terug naar huis en verblijft nu in een centrum voor mensen met een beperking. Zijn familie zit in een constant rouwproces. En zo heeft iedereen van die honderden mensen zijn eigen verhaal.

Berx: ‘De cijfers voor overdreven snelheid en rijden onder invloed zijn zorgwekkend hoog. 6,8 procent van de gecontroleerde bestuurders reed te snel tijdens de WODCA-uren. 2 243 gecontroleerde bestuurders (3,1 procent) had meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed. Verontrustend is wel dat liefst 57 procent daarvan zwaar gedronken had, met andere woorden: er zitten minder dronken chauffeurs achter het stuur, maar zij die drinken, drinken stevig.’ Er werden 72 788 controles uitgevoerd, wat ver onder het aantal van 2017 ligt bijvoorbeeld (144 586).

Niet alleen de gouverneur, ook procureur Franky De Keyzer, trok aan de alarmbel. ‘We zoeken naar maatwerk. We hebben een project lopen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Jesco Auto Training School uit Puurs-Sint-Amands. Wie een zware snelheidsovertreding beging en voor de rechter moet verschijnen, krijgt meteen een uitnodiging om er een sensibiliseringscursus te gaan volgen. De resultaten zijn goed. De helft van de overtreders gaat in op het aanbod. Er zijn nog altijd chauffeurs die blijven rondrijden niettegenstaande ze een levenslang rijverbod hebben gekregen. In de stad Antwerpen worden die vervolgd en wordt de wagen – tot wie die ook behoort – in beslag genomen. We hopen dit uit te rollen naar heel het arrondissement. Maar twee zaken maken mij heel bezorgd. Ten eerste: het gebruik van drugs in het verkeer. Niet minder dan 44 procent van de speekseltesten leverde een positief resultaat op. Het aantal in beslag genomen drugs stijgt enorm. We worden geconfronteerd met zware drugshandelaars maar die kunnen enkel maar blijven bestaan omdat de vraag enorm hoog is. De verbrandingsovens slagen er niet meer in om de enorme gevonden hoeveelheden cocaïne te vernietigen. En dan hebben we nog het probleem van het alcoholslot. Op zich een uitstekende maatregel maar dat kost 3 750 euro en de overtreder moet dat volledig betalen. Gevolg: de meeste mensen kunnen dat niet en vragen een rijverbod maar dat heeft dan weer andere gevolgen: mensen geraken hun werk kwijt omdat ze niet zonder auto kunnen. Het alcoholslot moet socialer worden.’

Edwin MARIËN

Meer info: 
Antwerps Persbureau
Bron: 
Antwerps Persbureau