Draag je steentje bij aan TWERK

Draag je steentje bij aan TWERK Foto: TWERK
donderdag, 22 december, 2022

DRAAG JE STEENTJE BIJ AAN TWERK. OOK LETTERLIJK.
MAATWERKBEDRIJF LANCEERT ORIGINELE FUNDRAISING

Het zijn barre tijden voor heel wat mensen en sociale organisaties. Zo ook voor vzw TWERK, het chocolademaatwerkbedrijf uit Herentals dat 35 mensen met autisme tewerkstelt. Maar bij TWERK blijven ze niet bij de pakken zitten. Ze lanceren er in deze Warmste Week misschien wel de origineelste fundraisingcampagne van het moment. Op een website kan je letterlijk je steentje bijdragen om de gevel van hun atelier te renoveren en te isoleren. En nadien bouwen ze die in het echt na. In de kleuren en met teksten die de donateurs bepalen.

“Het is inderdaad een heel rare tijd voor TWERK,” weet coördinator Bart Michiels. “We hebben nog nooit zoveel werk gegeven aan zoveel mensen, en nog nooit zoveel chocolade geproduceerd, verpakt en verkocht. Maar door de crisis zien we de grondstoffenprijzen spectaculair stijgen. Ook de loonkosten beginnen door te wegen. En dan zwijgen we nog over de energiefactuur. We hebben wel zonnepanelen, maar die dekken maar 20% van ons energieverbruik. Chocolade maken vraagt nu eenmaal veel energie.”

Het atelier van TWERK, achterin gelegen in de Herentalse Collegestraat, wordt al jaren stukje bij beetje opgekalefaterd. Maar een goede isolatie en gevelrenovatie is er nog nooit van gekomen. En die zou meteen haar effect hebben op de energiefacturen van TWERK.

“Omdat we onze chocolade optimaal moeten stockeren, moeten we de temperatuur in ons atelier constant tussen 18 en 20 graden houden. Dat betekent koelen in de zomer, en bijwarmen in de winter. En precies omdat ons gebouw heel slecht geïsoleerd is, verspillen we heel veel energie. Door de stijgende energieprijzen wordt een investering dus heel acuut. De renovatie van onze voorgevel wordt geraamd op 40.000 EUR. En dat is heel veel geld voor ons.”

DE MUUR VAN SJEF & DE WEBSITE VAN JORIS

Daarom vraagt TWERK aan zoveel mogelijk donateurs en sponsors om een steentje bij te dragen. Op de website www.steentjebij.be speelt Sjef een speciale rol. Sjef is een van de doelgroep-chocolatiers op TWERK, en een echte legofreak. Door hem kwam TWERK op het idee om mensen letterlijk hun steetje te laten bijdragen. En dat idee combineerden ze met het talent van Joris, een collega van Sjef en een crack in ICT.

“Op de site vind je een foto van onze aftandse gevel die we moeten renoveren,” vervolgt Bart. “Die gevel deelden we op in 1.000 stukjes. Als je ons wil steunen, dan kan je een steentje kopen van 40 EUR, het bedrag dat ook recht geeft op een fiscaal attest. Als je dat steentje koopt, kan je zelf de kleur bepalen en er zelfs een tekst op zetten. Bijvoorbeeld je naam, of een speciale boodschap voor iemand. Je betaalt online, en dan zie je meteen je steentje in jouw kleur en met jouw tekst op de muur verschijnen. Je moet het doen om te geloven.”

De website geeft bovendien op een alternatieve manier een inkijkje in TWERK. Maar liefst 15 medewerkers werden als legofiguurtje vereeuwigd, en via hen krijg je een mooi beeld van de diversiteit én talenten van de mensen die bij TWERK aan de slag zijn.

EERST OP DE WEBSITE. DAN IN ’T ECHT.

Maar er is meer. Als TWERK 40.000 EUR inzamelt, dan bouwen ze die muur ook in het echt. Na de isolatie en renovatie moet de TWERKgevel sowieso bekleed worden. En dat zal gebeuren met een print op aluminium, waarop de virtuele muur helemaal in het echt gerealiseerd wordt. Precies zoals de donateurs die hebben samengesteld. “Het wordt bijna een participatief kunstwerk,” zegt Bart Michiels. “En zeker een toeristische attractie. En dat in hartje Herentals.”

LEGOCOLADE?

En er is nog meer. TWERK zou TWERK niet zijn als ze niet zouden doen waar ze goed in zijn: originele fairtrade chocolade produceren en verpakken. Vlak na een bijzonder drukke sinterklaasperiode startten ze de productie op van “LEGOCOLADE”: in drie verschillende legodoosjes bieden ze de (h)eerlijkste chocolade aan. Heel speciaal zijn chocolade legoblokjes: een perfect eindejaarscadeautje voor onder de kerstboom of op de feesttafel. Ze bieden de Legocolade aan in hun popup-shop in de Collegestraat, tijdens weekdagen tussen 09u30 en 16u.

WINTERLICHT

Bovendien is heel deze maand het centrum van Herentals nog stemmig verlicht, dankzij de Winterlichtwandeling die werd uitgestippeld. Voor de Winterwandelaars houdt TWERK speciale avondopeningen op 22, 23, 28, 29 en 30 december. Late night-shoppers kunnen er tot 21u terecht voor de legocolade, maar ook voor een verwarmend soepje of theetje. Of voor warme chocolademelk, natuurlijk. En hoewel TWERK zich net buiten het parcours van de wandeling bevindt, kan je niet missen: enkele verlichte TWERK-legofiguurtjes wijzen je de weg vanop de hoek van de Zandstraat en de Collegestraat.

SPANNEND. MAAR HARTELIJK.

Het worden dus spannende tijden voor TWERK. 40.000 EUR is heel ambitieus voor een kleine organisatie. En de nood is heel hoog. TWERK laat de actie dan ook lopen tot einde maart.

En wat als ze het niet halen?

Bart Michiels: “We hebben nog wel wat ideetjes, maar die sparen we even op. In de eerste plaats hopen we vooral dat mensen onze inspanningen en creativiteit gaan appreciëren. We hadden ook op bedeltocht kunnen gaan. Maar door deze heel speciale campagne tonen we aan dat we niet klagen, maar heel actief aan TWERK gaan. We hopen vele harten te verwarmen. En uiteindelijk onze gevel ook, natuurlijk.”

Op donderdagochtend 22 december was het eerste rijtje van 25 steentjes al gevuld. Nog 39 te gaan, dus.

Bron: 
Bart Michiels Coördinator marketing & communicatie