Eenrichtingsverkeer blijft behouden in wijk Centrum West

woensdag, 21 februari, 2018

Op basis van de resultaten van de enquête en onze eigen bevindingen heeft het college van burgemeester en schepenen beslist om de proefopstelling met eenrichtingsverkeer in Centrum West te behouden voor de toekomst. Meer dan drie vierde van de buurtbewoners wil het eenrichtingsverkeer behouden. Het eenrichtingsverkeer verhoogt vooral de fietsveiligheid, zo stelt 58% van de buurtbewoners. De vrijgekomen ruimte laat toe om meer groen te voorzien in de buurt en de woon- en verblijfskwaliteit te verbeteren. Beide bekommernissen kwamen als zeer belangrijk naar voor tijdens het participatietraject dat samen met de buurt werd afgelegd.

De evaluatie van de proefopstelling in deze woonbuurt werd uitgevoerd op basis van eigen bevindingen en een enquête onder de bewoners van de Vennestraat, Gasstraat, Collegestraat, Gasthuisstraat, Schansstraat en (deel) Sint-Pieterstraat. Uit de resultaten blijkt dat 77% voorstander is van het eenrichtingsverkeer. Zij wensen dat deze rijrichtingen het uitgangspunt vormen voor de toekomstige herinrichting van de buurt. 6% beantwoordde deze vraag niet, 17% stelt dat het eenrichtingsverkeer niet moet behouden blijven.

De enquête peilde naar de impact van het eenrichtingsverkeer op het sluipverkeer, de snelheid, de veiligheid van de fietsers en het parkeren.

ü  Sluipverkeer: 49% stelt dat het eenrichtingsverkeer heeft geleid tot minder sluipverkeer in de straat, 28% vindt dat er geen impact is op het sluipverkeer, 20% stelt dat er juist meer sluipverkeer is.

ü  Snelheid: 62% stelt dat er geen impact is op de snelheid van de auto’s in hun straat, 23% merkt een toename van de gemiddelde snelheid op en 14% ziet eerder een daling.

ü  Veiligheid fietsers: volgens 58% is de veiligheid voor fietsers in hun straat verhoogd, 23% zegt dat er geen impact is, 16% vindt dat de veiligheid voor fietsers gedaald is.

ü  Parkeren: volgens een ruime meerderheid van 56% heeft de proefopstelling geen impact op het parkeren. 23% vindt het huidige eenrichtingsverkeer een verbetering, 18% ziet eerder een achteruitgang.

De volledige enquêteresultaten per straat uitgesplitst vind je op www.gemeentemol.be/centrumwest.

Zone 30

De zone 30 voor de hele wijk blijft – met uitzondering van de schoolomgeving - niet behouden in de proefopstelling. De huidige weginfrastructuur is onvoldoende aangepast om deze lage snelheid af te dwingen met snelheidscontroles. De maximumsnelheid wordt  dus opnieuw 50 per uur. Met deze snelheid kan en zal de politie wel controles uitvoeren, zo werd met hen afgesproken. Om automobilisten attent te maken op hun rijgedrag, plaatsen we informatieborden ‘Matig je snelheid’.

Wat nu? 

De huidige proefopstelling blijft behouden. Het aangestelde studiebureau start met het opmaken van een ontwerp. De ontwerper ontvangt alle ingevulde enquêtes voor verdere analyse. Ook de reacties van inwoners buiten de wijk worden aan het studiebureau overhandigd.

Wanneer het studiebureau ontwerpen heeft uitgewerkt voor de betrokken straten, dan volgt een nieuwe informatievergadering voor de buurtbewoners. Op deze vergadering stellen we de ontwerpplannen voor én gaan we dieper in op het parkeergebeuren in deze buurt.

Meer info: 
openbare werken
014 33 08 19
Bron: 
SCHEPEN VOOR MOBILITEIT PAUL VANHOOF