PERSBERICHT VAN SCHEPEN VOOR OPENBARE WERKEN ANDREAS VERBEKE
Eerste glasvezelkabels Fiberklaar vanaf 12 september de grond in
Op maandag 12 september start APK Group in opdracht van Fiberklaar met de aanleg van het aangekondigde glasvezelnetwerk in onze gemeente. Als eerste komen de Hutten, Duinbergstraat,
Netebeemden, Lieven Heerstraat en Heideblokken aan de beurt. Stapsgewijs ontvangen alle inwoners in het projectgebied nog een brief waarin een persoonlijk huisbezoek wordt aangekondigd. Dat geldt ook voor de inwoners die zich in de zomercampagne niet geregistreerd
hebben voor Fiberklaar. Op die manier krijgt iedereen de kans om al dan niet nog in te stappen in het verhaal.
Meer dan 20% van de inwoners van het projectgebied heeft interesse in Fiberklaar. Daarom starten dit najaar de werkzaamheden. Hierdoor krijgt iedereen de kans om deel te nemen,
ook al registreerde je jezelf nog niet. Hiervoor stuurt Fiberklaar naar alle inwoners binnen het projectgebied een brief. Dit verloopt in verschillende fases, afhankelijk van waar er eerst wordt gewerkt.
In deze brief kondigt Fiberklaar een huisbezoek aan. Een vertegenwoordiger van Fiberklaar komt dan naar je woning en legt alles grondig uit. Je bent volledig vrij om al dan
niet deel te nemen. Met deze huisbezoeken krijgt iedereen nog een kans om in te stappen. Ben je niet thuis? Dan laat Fiberklaar een kaartje achter om een afspraak te maken. Wil je voor het eerste bezoek al zelf een afspraak maken? Dit kan via de QR-code op
de brief. Vertegenwoordigers van Fiberklaar dragen een geel fluohesje en kunnen zich altijd identificeren.
Start van de werken
De aannemer start in een eerste fase met één of twee ploegen. Bij verdere vordering van dit enorme project wordt het aantal werkploegen stapsgewijs verhoogd tot 7 à 8. Vooraleer
de werken in een bepaalde straat of buurt effectief starten, ontvangen de bewoners tijdig een bewonersbrief van APK Group in de brievenbus met alle informatie over het verloop van de werken.
Bereikbaarheid woningen
De aannemer levert alle mogelijke inspanningen om de woningen bereikbaar te houden. De werkploeg legt elke werkdag ongeveer 150 meter sleuven in de berm open. De gegraven sleuf
wordt na het plaatsen van de kabel zo snel mogelijk - meestal dezelfde dag - opnieuw opgevuld. Bewoners kunnen te voet steeds hun woning bereiken dankzij een voetgangersbrug. Na aanleg van de ondergrondse kabels wordt alles opnieuw in de oorspronkelijke staat
hersteld.
Je garage of oprit is tijdens de werken mogelijk even niet bereikbaar. De aannemer vraagt alle bewoners om hun wagen tijdens de werken niet in de garage of op de oprit te parkeren
als je deze overdag nodig hebt. De geplande datum kan verschuiven door weerverlet of andere onvoorziene omstandigheden.
Drukke verkeersaders
Naast woonstraten zal het project op bepaalde momenten ook een grotere impact hebben wanneer er wordt gewerkt langs drukke verkeersaders of onder belangrijke fietspaden. Op
dat moment communiceert de aannemer niet alleen met bewonersbrieven, maar zetten we ook tijdig onze publieke communicatiekanalen in. Eén van de eerste belangrijke straten die op deze manier aan bod zal komen, is de Molderdijk. Verdere info hierover volgt nog.
Meer info:
ü
APK Fiberklaar,
apk@fiberklaar.be, 011 34 90 04
ü
verkeersdienst, 014 33 09 80,
verkeersdienst@gemeentemol.be