Eerste lichting bachelorstudenten volgt traject duaal leren

donderdag, 13 februari, 2020

23 Thomas More-studenten één keer per week in bedrijf

Ze zijn met 23 en ze behoren tot de eerste lichting Vlaamse studenten aan een hogeschool of universiteit die een traject duaal leren volgt. Op woensdag gaan ze niet naar school, maar leren ze bij in een echt bedrijf. En dat dertien weken lang. Vanaf 12 februari. Accenture, AXS GUARD, Colruyt, Syneton en Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen zetten hun deuren open.

Duaal leren in het secundair onderwijs is al een tijdje mogelijk. In het hoger onderwijs kan het pas sinds dit academiejaar. Het gaat nog om een proefproject, met Europese steun (ESF).
De 23 studenten, allemaal van de Thomas More-hogeschool in Mechelen, volgen de opleiding ‘Informatiemanagement & Multimedia’. Het project is opgestart door Thomas More met hun Partner in Education Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen.
“We hebben uit het curriculum twee vakken geselecteerd die studenten in een bedrijf kunnen aanleren: Inspiratielab en Personal development”, zegt opleidingsmanager Yves Van Handenhove. “Er was opvallend veel belangstelling. Eén op de drie eerstejaarsstudenten wilde mee doen.”

Bij Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen gaan op 12 februari vier studenten aan de slag. “Voor ons is het belangrijk dat de studenten zich een echte meerwaarde gaan voelen en ook zijn voor de organisatie. We hebben specifieke projecten gekozen die effectief een directe meerwaarde kunnen opleveren, zoals het verwerken van nieuwe data. Alles wat ze in de hogeschool geleerd hebben, kunnen ze concreet toepassen op de werkvloer. Maar ze gaan ook nieuwe competenties aanleren. Zo verhogen ze hun kansen op de arbeidsmarkt”, zegt Myriam Heremans, directeur Ondernemen bij Voka – KvK Mechelen-Kempen.

Meer dan stage
“Wij geloven heel erg in dit project. Veel studenten zullen zich binnen de schoolmuren vaak de waarom-vraag stellen. Waarom moet ik dit leren? Waarom heb ik dit nodig? Als ze in de bedrijfswereld zitten, zullen ze snel inzien waarom ze iets aanleren. En hoe snel de wereld verandert. In een échte werkomgeving kan je creativiteit en passie nog meer ontwikkelen. Het zijn eigenschappen die ons net onderscheiden van computers”, zegt Rudi Cleymans, van informaticabedrijf Syneton in Puurs.

“Het mooie aan het project Duaal Leren is dat het geen stage is maar dat we, samen met de studenten, een concreet ontwikkelproject opstarten waarvan het resultaat ook daadwerkelijk kan worden gebruikt”, stelt Dan Verbruggen van internetbeveiligingsbedrijf AXS GUARD. “Tegelijkertijd leren ze on-the-job hoe een bedrijf werkt door deel te nemen aan de dagelijkse activiteiten.”

Samen met de Thomas More-hogeschool en de deelnemende bedrijven, zal Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen na het proefproject beleidsadviezen overmaken aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Meer info: 
Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen
Bron: 
Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen