PERSBERICHT VAN SCHEPEN VOOR OPENBARE WERKEN ANDREAS VERBEKE
Grote rioleringswerken in Sluis van start op maandag 4 april
Maandag 4 april starten de werkzaamheden voor een omvangrijk rioleringsproject in de Diepestraat, Hooibergen en Sint-Bernardusstraat. Het project omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel
en de volledige vernieuwing van de weginfrastructuur in deze woonstraten. Als alles verloopt zoals gepland, zijn de werken eind dit jaar afgerond. Om de nieuwe riolering op het bestaande stelsel van Sluis aan te sluiten, blijft de rijbaan van Sluis voor een
periode van zes weken noodgedwongen afgesloten voor doorgaand (vracht)verkeer. Handelaars, horeca en woningen in het afgesloten deel van de dorpskern blijven bereikbaar via een plaatselijke omleiding. De omleiding voor het doorgaand (vracht)verkeer verloopt
in beide rijrichtingen via de Turnhoutsebaan, Kapellestraat, Ginderbuiten en Zuiderring (N71). Vooraleer de werken starten, organiseren we voor de betrokken bewoners een informatievergadering in Zaal ’t Getouw. Deze vergadering richt zich op het praktische
verloop van de werken.
De projectzone omvat drie straten:
ü
de Diepestraat tussen Sluis tot net voorbij het kruispunt met Hooibergen
ü
Hooibergen
ü
de Sint-Bernardusstraat, gedeelte tussen Sluis en de Diepestraat.
Waarom rioleringsproject?
Op dit moment wordt het afvalwater en regenwater van de woningen nog verzameld in één rioolbuis. Deze buis gaat naar de hoofdriolering van Sluis en loopt vervolgens naar het pompstation in de Boeretangsedreef.
Hierna loopt dit gemengd rioolwater naar het waterzuiveringsstation op de Borgerhoutsendijk.
Met dit rioleringsproject scheiden we het regenwater van het afvalwater, zodat alleen het afvalwater nog in het zuiveringsstation belandt. Het verzamelde regenwater wordt via grachten vertraagd
afgevoerd richting de nabijgelegen Kleine Nete.
Weginfrastructuur
Naast de ondergrondse rioleringswerken wordt ook de volledige weginfrastructuur vernieuwd. Tijdens eerdere bewonersvergaderingen legden we hiervoor samen met de bewoners de nodige klemtonen vast.
Om de verkeersveiligheid te verhogen kozen we samen voor smallere rijbanen en haakse, compacte kruispunten. Daarnaast voorzien we aan één kant parkeermogelijkheden en voetpaden aan beide zijden van de weg. Het ontwerp omvat ook de realisatie van éénrichtingsverkeer
in de Sint-Bernardusstraat (deel tussen Sluis en Diepestraat), zodat ook hier ruimte vrijkomt voor de aanleg van een parkeerstrook. Het éénrichtingsverkeer loopt van Sluis naar de Diepestraat. Bij het presenteren van het voorontwerp in het najaar van 2018
stelden we een groot draagvlak vast bij de aanwezige buurtbewoners. Al deze elementen konden rekenen op ieders instemming.
Drie fasen
De werken worden uitgevoerd in drie fasen. De timing geldt telkens onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en gunstig weer.
ü
Fase 1: aansluitingen op riolering van Sluis
Tijdens de eerste fase wordt de rijbaan van Sluis afgesloten voor doorgaand verkeer.
Er moet een nieuwe rioleringsbuis worden aangelegd dwars door Sluis. Dit gaat gepaard met uitgebreide grondwerken en het openbreken van de rijbaan over de volledige breedte. Op het pleintje ter
hoogte van de Diepestraat installeert de aannemer een ondergronds pompstation. Deze werken nemen een zestal weken in beslag.
In deze periode is doorgaand (vracht)verkeer in Sluis onmogelijk. De omleiding verloopt in beide rijrichtingen via de Turnhoutsebaan, Kapellestraat, Ginderbuiten en Zuiderring (N71). Voor het plaatselijk
verkeer verloopt de omleiding in beide richtingen via Diepestraat, Hooibergen, Binnenvelden en Broekbeemden. Ook fietsers zullen waar nodig de omleiding moeten volgen.
Winkels, horecazaken en woningen tussen beide werfzones blijven bereikbaar via de Diepestraat en Sint-Bernardusstraat of via de Pastoor Wuytsstraat en de Sint-Leonardusstraat.
ü
Fase 2: Diepestraat
Begin mei verhuizen de werken naar de Diepestraat, inclusief de kruispunten met de Sint-Bernardusstraat en Hooibergen. De werkzone eindigt na het kruispunt met Hooibergen.
Voor de doodlopende zijstraten – Muysertstraat en tweede deel Sint-Bernardusstraat – voorzien we altijd een tijdelijke toegang via de achterzijde. Eén van beide straten blijft op elk moment bereikbaar
voor plaatselijk verkeer.
De aannemer voert in deze zone zowel de rioleringswerken als de heraanleg van de weginfrastructuur uit, met uitzondering van de bovenste asfaltlaag.
ü
Fase 3: Sint-Bernardusstraat en Hooibergen
In deze laatste fase concentreert de aannemer zich op de werken in de Sint-Bernardusstraat (deel tussen Sluis en Diepestraat) en Hooibergen. De parochiezaal blijft te voet bereikbaar.
Als alles verloopt zoals gepland, zijn alle werken afgerond voor het einde van het jaar.
Meer info:
·
openbare werken, 014 33 08 19,
openbarewerken@gemeentemol.be
·
verkeersdienst, 014 33 09 80,
verkeersdienst@gemeentemol.be