Huidige proefopstelling wordt definitieve afsluiting van Berkvenstraat

donderdag, 6 oktober, 2016

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21 september beslist om de huidige proefopstelling in de Berkvenstraat definitief te behouden. Op korte termijn komen er paaltjes als permanente afsluiting.

Waarom de Berkvenstraat afsluiten?

ü  Als smalle kasseiweg kan de Berkvenstraat onmogelijk een hoge verkeersintensiteit aan. De vroegere verkeersvolumes en de snelheden lagen veel te hoog.

 

ü  Dit drukke verkeer leidde in het smalle straatje tot gevaarlijke situaties voor fietsers én had overmatig veel stof- en lawaaihinder tot gevolg.

 

ü  Door het drukke verkeer en de mindere zichtbaarheid op het fietspad zorgde de aansluiting op de Turnhoutsebaan voor extra veiligheidsrisico’s op het fietspad langs de Turnhoutsebaan.

Waarom afsluiting op huidige locatie? 

We hebben twee locaties voor de proefopstellingen uitgetest. Bij elke locatie kregen alle buurtbewoners de kans om te reageren. Uit de ingezonden reacties blijkt dat er géén eensgezindheid bestaat over welke locatie de beste is, waardoor het gemeentebestuur moet beslissen. Volgende overwegingen hebben geleid tot het bestendigen van de tweede (huidige) proefopstelling.

ü  De veiligheid van de fietsers primeert. Daarom willen we het verkeer tussen de Berkvenstraat en de Turnhoutsebaan maximaal beperken. De huidige proefopstelling leidt tot minder verkeer van en naar de Turnhoutsebaan dan de eerste.

 

ü  Aanvullend ontvingen we tijdens de eerste proefopstelling we zeer veel negatieve reacties uit Steenwegvennen en Scheepvaarstraat. Zij stelden dat Achterbos alleen nog bereikbaar was via de drukke Turnhoutsebaan. Met de tweede proefopstelling kan je opnieuw richting Achterbos rijden zonder de Turnhoutsebaan te gebruiken.

 

ü  Wat betreft de verkeersintensiteit in de Scheepvaartstraat en Steenwegvennen hebben we geen verschil gemeten tussen beide proefopstellingen. Ook de opening van de nabijgelegen Aldi had hier geen impact op. Het huidige volume aan auto’s in beide straten én de gemiddelde snelheden liggen niet hoger dan in gelijkaardige woonstraten op andere plaatsen in onze gemeente. Het beperkte verkeer dat we in deze straten zien betreft vooral lokaal ontsluitingsverkeer voor nabijgelegen woonstraten, wat we niet mogen beschouwen als sluipverkeer.    

Meer info: 
verkeersdienst
014 33 09 80
Bron: 
SCHEPEN VOOR MOBILITEIT PAUL VANHOOF