Nieuwe PIN-code of uittreksel strafregister nodig? Welkom zonder afspraak!

donderdag, 2 december, 2021

Sinds 1 oktober hoef je voor bepaalde dienstverleningen van onze bevolkingsdienst geen afspraak meer te maken. Het gaat dan over korte, eenvoudige verrichtingen zoals een nieuwe PIN- of PUK-code van je identiteitskaart of vreemdelingenkaart aanvragen, een uittreksel uit het strafregister opvragen of je handtekening laten wettigen. Voor deze zogeheten vijfminuutverrichtingen kom je tijdens de openingsuren gewoon langs bij de onthaal- en informatiebalie van ’t Getouw, Molenhoekstraat 2. Een volledig overzicht van de baliedienstverlening vind je op www.gemeentemol.be/onthaal-en-informatiebalie-getouw.

De coronacrisis zorgde ervoor dat heel wat gemeentediensten voortaan op afspraak werken. Voor de meeste dienstverlening is dat een groot voordeel, want onze collega’s kunnen zich nu grondig voorbereiden. Langs de andere kant bieden we ook dienstverlening aan die geen voorbereiding vraagt. Voor deze korte en eenvoudige verrichtingen hoef je vanaf nu dus geen afspraak meer te maken.

Absolute meerwaarde

De eerste reacties op deze nieuwe manier van werken zijn heel positief. Onze inwoners vinden het een absolute meerwaarde dat ze voor korte vragen zonder afspraak bij ons terechtkunnen. Ook inwoners die uit gewoonte een afspraak maakten, maar dan aan de balie vernemen dat we hen meteen kunnen helpen, zijn blij met deze ‘meevaller’.

Aanbod aanpassen waar nodig

In deze eerste opstartfase is het aanbod vijfminuutverrichtingen nog beperkt. We evalueren de werking regelmatig. Als blijkt dat een bepaalde dienstverlening toch te complex is om snel aan de balie af te handelen, halen we de dienstverlening uit het aanbod. Andersom geldt dit ook: als we merken dat je voor bepaalde verrichtingen eenvoudig aan de balie terechtkan, passen we onze communicatie aan zodat je hiervoor geen afspraak meer moet maken. Je kan altijd terecht op onze website en in de online afsprakenmodule voor de laatste, correcte stand van zaken.

Eerste stap in uitrol nieuwe dienstverleningsconcept

Als gemeentebestuur investeren we fors in onze dienstverlening. We willen de balieversnippering in onze gebouwen stoppen door in de toekomst te werken met twee centrale baliepleinen: in ’t Getouw en op welzijnssite Ten Hove. Elk balieplein zal beschikken over een snelloket met vijfminuutverrichtingen, enkele themabalies en diensten die op afspraak werken. Het verschuiven van de eerste vijfminuutverrichtingen naar de onthaal- en informatiebalie van ‘t Getouw vormt een belangrijke eerste stap in de uitrol van dit nieuwe dienstverleningsconcept.

Meer info: 
Bron: 
BURGEMEESTER WIM CAEYERS