Infrabel start de elektrificatiewerken tussen Hamont en Mol

 
00:00
donderdag, 23 augustus, 2018

Infrabel start de elektrificatiewerken tussen Hamont en Mol. Vanaf eind 2020 kunnen de treinen elektrisch rijden op spoorlijn 19

Vandaag hebben federaal minister van Mobiliteit François Bellot, de burgemeesters Theo Schuurmans, Raf Drieskens, Jaak Fransen, Peter Vanvelthoven, Paul Rotthier, en Infrabel CEO Luc Lallemand het startschot gegeven voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Hamont – Mol. De 33 km lange spoorlijn wordt volledig geëlektrificeerd opdat de treinen er vanaf eind 2020 elektrisch kunnen rijden. Een belangrijke investering in de mobiliteit voor Noord-Limburg en de Kempen. Ruim 800 nieuwe bovenleidingspalen en 200 km aan nieuwe kabels Het plaatsen van een nieuwe bovenleidingspaal op het perron van Hamont vormt het begin van de elektrificatiewerken op de spoorlijn 19 tussen Hamont en Mol. De eerste werken op het terrein omvatten de bouw van een werfinstallatie in Lommel halverwege het traject en het maken van proefsleuven voor kabels en leidingen. De aannemer voor deze werken, die in Hamont zullen starten en gefaseerd verlopen, is Strukton Rail NV.

Ruim 800 nieuwe bovenleidingspalen en 200 km aan nieuwe kabels

In totaal moeten er 830 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst op het 33 km lange traject van de spoorlijn 19. Verder wordt er ongeveer 200 km aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding uitgerold. Daarnaast zijn er spoorwerken nodig zoals o.a. de bouw van 2 nieuwe wissels in Balen Werkplaatsen (Lommel), 115 meter spooraanleg in Hamont met verplaatsing van de huidige wissel richting Neerpelt, maar ook aanpassingen aan de leuningen van de 6 bruggen op het traject van de spoorlijn. 3 nieuwe tractieonderstations verspreid over 33 km lange spoorlijn Verspreid over de spoorlijn (33 km) bouwt Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe tractieonderstations die optimaal geïntegreerd zullen worden in de vrije ruimte langs het spoor. Tractieonderstations zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.

3 nieuwe tractieonderstations verspreid over 33 km lange spoorlijn

Over 2 jaar zullen de werken gerealiseerd zijn waarna de nodige controles en testen kunnen beginnen en de spoorlijn onder stroom zal worden gezet. In december 2020 zullen dan de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde lijn tussen Hamont en Mol kunnen sporen.
Duurzame investering in de mobiliteit in Noord-Limburg en de Kempen Na de eerdere realisatie van de elektrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol (eind 2015), vormen deze werken tussen Mol en Hamont een nieuwe belangrijke investering voor de mobiliteit in de Kempen en Noord-Limburg. Hierdoor kan NMBS over het volledige traject van Antwerpen tot Hamont elektrische treinen inzetten. De elektrificatie biedt NMBS ook meer mogelijkheden en de reizigers zullen gebruik kunnen maken van moderne en comfortabele treinen, die ook meer capaciteit bieden.

Duurzame investering in de mobiliteit in Noord-Limburg en de Kempen

De elektrificatie van dit ontbrekende baanvak draagt bovendien bij tot een betere stiptheid en is milieuvriendelijk. De oorspronkelijk geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 47,5 miljoen euro waarvan een deel (40% van het totale eindbedrag) wordt gesubsidieerd door Europa. Dit is bovendien het eerste nieuwe spoorproject – na de herlancering van de GEN-werken – van het strategisch meerjareninvesteringsplan dat zal worden uitgevoerd.

Bron: 
Infrabel