Wegversmallingen Meergorenbaan en Dijkstraat worden niet bestendigd

woensdag, 24 oktober, 2018

De huidige drie wegversmallingen die sinds eind maart in proefopstelling werden geplaatst, zullen niet definitief bestendigd worden. Deze conclusie volgt uit de resultaten van de buurtbevraging die we onlangs organiseerden. Op de vraag of de wegversmallingen in een definitieve vorm moeten worden aangelegd, antwoordde 50% positief en 50% negatief.

 

De wegversmallingen leiden niet tot een daling van de verkeerssnelheid, omdat de verkeersintensiteiten in beide straten te laag liggen. Een wegversmalling heeft pas een remmend effect bij een grote kans op een tegenligger.

 

De bestaande proefopstellingen zullen daarom de komende weken verdwijnen. In de plaats daarvan installeren we een snelheidsinformatiebord in de rijrichting van de Dijkstraat. De ervaring leert dat dergelijk bord hardrijders meteen met de neus op de feiten drukt en – mede door de sociale controle - sensibiliseert om hun snelheid te minderen.

 

Kruispunt Meergorenbaan – Dijkstraat

Zoals beloofd tijdens de buurtvergadering werken we verder aan de heraanleg van het kruispunt Meergorenbaan – Dijkstraat. Het huidige kruispunt remt de snelheid onvoldoende af en stimuleert de bestuurders niet om de voorrangsregeling te respecteren.

 

De heraanleg zal leiden tot een meer haakse aansluiting van de Dijkstraat op de Meergorenbaan. Op die manier moet het verkeer van en naar de Dijkstraat snelheid minderen. Momenteel zijn we bezig met de opmaak van de ontwerpplannen.

 

Behoud eenrichtingsverkeer verbindingsstraatje

Het eenrichtingsverkeer in het verbindingsstraatje Sluis – Meergorenbaan blijft behouden. Het straatje is te smal voor verkeer in beide richtingen. 54% van de antwoorden bevestigen het behoud van de huidige rijrichting, 37% wenst eenrichting in de andere rijrichting. 9% wil terugkeren naar dubbelrichtingsverkeer. Het gemeentebestuur volgt hier de meerderheid. De huidige rijrichting heeft dankzij de voorrang aan rechts een snelheidsremmend effect op de Meergorenbaan.

 

Afsluiten toegang Kanaalstraat?

Het gemeentebestuur blijft bij het standpunt om geen afsluiting te voorzien in de Kanaalstraat. Het traject Kanaalstraat – Dijkstraat – Meergorenbaan is veel te lang én bevat te veel woningen om deze zone uitsluitend toegankelijk te maken via de Meergorenbaan. Dit zou een te grote belasting voor het kruispunt Sluis – Meergorenbaan betekenen, alsook voor de bewoners in de omgeving van dit kruispunt. Bovendien leidt het afsluiten tot een aanzienlijk extra voertuigkilometers voor alle inwoners van de straat.

 

De vraag tot afsluiting wordt regelmatig ook vanuit andere woonstraten in de omgeving gesteld. Het afsluiten van straten leidt altijd tot het verschuiven van verkeersstromen, wat dan weer een rechtstreekse impact heeft op andere straten. Het gemeentebestuur moet op dat vlak waken over ieders belang.

 

Meer info: 
verkeersdienst
014 33 09 80
Bron: 
SCHEPEN VAN MOBILITEIT PAUL VANHOOF