Bouwovertredingen kordater aanpakken door nauwe samenwerking

woensdag, 19 februari, 2020

Het gemeentebestuur wil bouwovertredingen en -misdrijven kordater aanpakken door nauw samen te werken met IOK, de Vlaamse overheid, politiediensten en het parket. We starten dit jaar met een helder opvolgingsschema voor elke melding of eigen vaststelling. Daarnaast schakelen we IOK in voor administratieve en juridische ondersteuning. Later dit jaar werven we een eigen handhavingsambtenaar aan die zich voltijds kan wijden aan deze materie. Door het goedkeuren van het ‘lokaal handhavingsplan ruimtelijke ordening’ legde de gemeenteraad op maandag 17 februari de krijtlijnen van dit nieuwe beleid vast.

 

Het gemeentebestuur is via de dienst ruimtelijk ordening verantwoordelijk voor het afleveren van omgevingsvergunningen voor alle stedenbouwkundige handelingen zoals bv. nieuwbouwprojecten, renovaties en verkavelingen. Het afleveren van een omgevingsvergunning gaat altijd gepaard met het opleggen van algemene en specifieke voorwaarden aan de aanvrager. Het correct uitvoeren van een omgevingsvergunning is in ieders belang, zowel voor jezelf als bouwheer of aanvrager, voor de algemene ruimtelijke ordening, maar ook voor je naaste buren. Wanneer je als lokale overheid voorwaarden oplegt, is het uiteraard belangrijk om de naleving op het terrein te controleren en op te treden wanneer deze niet worden gevolgd.

 

Vele partijen zijn betrokken bij deze opvolging. De onderlinge samenwerking verliep in het verleden te weinig gestructureerd, waardoor een efficiënte handhaving uitbleef. De opvolging van complexe, maar ook eenvoudige bouwovertredingen en –misdrijven sleepte daardoor vaak te lang aan én leidde niet altijd tot de juiste oplossing op het terrein.

 

Afspraken met partners

Met dit nieuwe beleid willen we in de eerste plaats recente en toekomstige bouwovertredingen en –misdrijven kordaat, gecoördineerd en gestructureerd aanpakken. Hiervoor maken we de nodige afspraken met alle betrokken partners, waaronder IOK, de Vlaamse overheid, de politiediensten en het parket. Het plan bevat een helder opvolgingsschema voor elke vastgestelde overtreding of melding.

 

‘Zachte’ en ‘harde’ handhaving

Het schema vertrekt in eerste instantie niet meteen vanuit juridische vervolging of processen-verbaal. De eerste stappen vormen overleg met de overtreder zodat deze na een aanmaning de kans krijgt om vrijwillig de overtredingen op het terrein recht te zetten. Pas wanneer deze ‘zachte’ handhaving niet leidt tot een oplossing, start de ‘hardere’ aanpak. Bij hoogdringende overtredingen kan er snel opgetreden worden via een bevel tot staking.

 

Twee opvolgingsmethodes

Het opvolgingsschema omvat in grote lijnen twee methodes voor de opvolging. Voor een lijst van zes heldere aandachtspunten organiseren we (na aanwerving van de handhavingsambtenaar) actief nazicht op het terrein én volgen we – in samenwerking met onze partners – na de zachte aanpak zonder resultaat, sneller de juridische weg via officiële herstelvorderingen, formele regularisaties en vervolging door het parket.

 

Zes aandachtspunten

Het goedgekeurde lokaal handhavingsplan ruimtelijke ordening lijst volgende zes aandachtspunten op:

 

ü  Rooien van hoogstambommen in woonparkgebied.

 

ü  Schendingen inzake het wijzigen van het aantal woongelegenheden.

 

ü  Schendingen inzake functiewijzigingen.

 

ü  Schendingen met betrekking tot reclame, afsluitingen en verhardingen in de voortuin omdat deze een negatieve invloed hebben op het straatbeeld en/of het openbaar domein.

 

ü  Schendingen die een ernstige schade veroorzaken aan de maatschappij, het landschap en/of de waterhuishouding, en die bovendien niet enkel het privaat belang schaden.

 

ü  De specifieke voorwaarden opgelegd bij een stedenbouwkundige vergunning, omgevingsvergunning (stedenbouwkundige handeling) en verkavelingsvergunning. Hierbij wordt actief nazicht vooropgesteld (niet enkel op klacht).

 

Stapsgewijze uitvoering

De uitvoering van het lokaal handhavingsplan zal stapsgewijs verlopen. In een eerste fase zal IOK juridische en administratieve ondersteuning bieden aan onze huidige dienst ruimtelijke ordening. Na de aanwerving later dit jaar van een eigen voltijdse handhavingsambtenaar schakelen we een versnelling hoger.

 

Meer info: 
dienst ruimtelijke ordening
014 33 08 30
Bron: 
BURGEMEESTER WIM CAEYERS EN SCHEPEN VAN RUIMTELIJKE ORDENING ANDREAS VERBEKE