Het college van burgemeester en schepenen geeft groen licht voor het project Keirlandse Zillen. Zo keurde het college van burgemeester en schepenen op de zitting van woensdag 10 november de aangevraagde verkavelingsvergunning formeel goed. De goedkeuring geldt onder bepaalde voorwaarden. Hiermee volgt het college van burgemeester en schepenen het positieve eindadvies van de provinciale omgevingsvergunningscommissie. De verkavelingsvergunning is voor CORES Development een noodzakelijke stap om stedenbouwkundige vergunningen te kunnen aanvragen voor de verschillende fases van dit omvangrijke woonproject.
Van 16 juni tot en met 15 juli 2021 liep een openbaar onderzoek voor het project Keirlandse Zillen. Eigenaar CORES Development diende aanvragen in voor een verkavelingsvergunning en voor de aanleg van het openbaar domein. De officiële vergunningsprocedure volgde op de publieke projectvoorstelling in maart van dit jaar. Het verkrijgen van een verkavelingsvergunning en een omgevingsvergunning voor de publieke infrastructuurwerken vormt de eerste stap in de gefaseerde uitvoering van het masterplan.
CORES Development levert op verzoek van het gemeentebestuur de komende weken bijkomende inspanningen om alle buurtbewoners en overige geïnteresseerden grondig te informeren over het project en de verdere planning. Zo zitten er voor eind november infomarkten in de pijplijn, waarbij zowel de buren als overige geïnteresseerden kunnen kennismaken met de plannen en de projectsite. Verdere info over deze initiatieven volgt zo snel mogelijk.
Verlaten en verloederde site
De site langs de Keirlandse Zillen was vroeger een tegelfabriek van de Molse industrieel Jos Helsen. In de jaren ’70 verdween de fabriek en raakten delen van de site in verval. De volledige site staat op het gewestplan rood ingekleurd, waardoor zowel wonen, handel, bedrijvigheid als openbare diensten en groene ruimte tot de mogelijke functies behoren. De afgelopen twintig jaar kwamen projectontwikkelaars met verschillende toekomstplannen voor de dag. Deze boden weinig tot geen meerwaarde voor de buurt én de stationsomgeving.
Duurzame woonbuurt
De nieuwe eigenaar CORES Development wil de site omvormen tot één van de meest duurzame en strategisch gelegen woonbuurten van de Kempen, met op termijn 350 wooneenheden. In tegenstelling tot het masterplan is er nu geen ruimte meer voorzien voor grote winkels. Het vermijden van 8.000m² bijkomende retail beperkt drastisch de verkeersbewegingen van en naar de site én vermijdt het risico op bijkomende concurrentie voor het handelscentrum.
De realisatie van het project moet volgens het advies van het college van burgemeester en schepenen gepaard gaan met de aanleg van een afslagstrook op de Keirlandse Zillen. Daarnaast besliste het college dat er een participatietraject met de inwoners van de Groeneweg zal worden georganiseerd. Tijdens dit traject analyseren we samen met de bewoners of een definitieve knip van de Groeneweg wenselijk is om mogelijk sluipverkeer te vermijden. Dit zal gebeuren door middel van een proefopstelling. De oostzijde van het project kan pas gerealiseerd worden na het nemen van een gezamenlijke beslissing.
Tenslotte voorziet de projectontwikkelaar een financiële tussenkomst waarmee het gemeentebestuur een extra randparking kan aanleggen. Op dit moment bekijkt een studiebureau in opdracht van het gemeentebestuur welke mogelijke locaties voor deze nieuwe parking in aanmerking komen.
Creatieve architectuur
Het college van burgemeester en schepenen vraagt in zijn advies kwaliteitsvolle en creatieve ontwerpen voor de verschillende woongebouwen. Naast de variatie in het architecturaal ontwerp moeten de verschillende gebouwen wél een samenhangend en harmonieus geheel vormen. De woontoren met 12 bouwlagen verdient daarbij extra aandacht. Dit moet een echte blikvanger vormen in de stationsomgeving. Deze woontoren wordt strategisch op de site ingeplant zodat er geen risico is op inkijk naar omwonenden. Midden maart werd het volledige masterplan door de projectontwikkelaar voorgesteld tijdens een online informatieavond.
Groenpark met trage verbinding
Het project omvat ambitieuze doelstellingen op vlak van energie, water, ecologie en mobiliteit. Naast het publieke groenpark van 1 hectare omvat het project collectieve hernieuwbare energievoorzieningen, een klimaatbestendig regenwaterconcept, ecologische corridors, groendaken, elektrische laadpunten en deelwagens. Na realisatie wordt het publieke park overgedragen aan het gemeentebestuur. Doorheen het park loopt een trage (fiets)verbinding tussen de Keirlandse Zillen en Groeneweg. Deze kan toekomstig doorgetrokken worden naar de Postelarenweg, ter hoogte van het kruispunt met de Rollekens.
Lopende vergunningsaanvraag
Om de verschillende gebouwen en het publieke park stapsgewijs te realiseren, deelt CORES Development met de verkavelingsvergunning de volledige site op in 13 loten (2 voor het park en wegenis, 7 loten voor gebouwen, 4 loten voor ondergrondse parkings). De goedgekeurde aanvraag omvat eveneens de afbraak van alle gebouwen, inclusief de bestaande verhardingen, én het bouwrijp maken van de site. Ook voor de aanleg van de publieke infrastructuur werd met dit dossier een omgevingsvergunning aangevraagd. Het gaat dan concreet over de rioleringswerken en de aanleg van nutsvoorzieningen, de aanleg van groenzones, het aanplanten van bomen en het plaatsen van straatmeubilair en verlichting. Ook het aanbrengen van reliëfwijzigingen om in het publiek park heuvels en een vijver te creëren, zat in deze vergunningsaanvraag vervat.
De realisatie van de in totaal 9 verschillende gebouwen – inclusief de ondergrondse parkeerkelders – zullen deel uitmaken van andere aanvraagprocedures. In het huidige dossier is indicatief sprake van 4 voorziene fases:
ü 2022: bouwrijp maken van westelijke zone
ü 2022 – 2024: aanvraag en bouw eerste 4 meergezinswoningen, inclusief gedeeltelijke parkaanleg
ü 2023 – 2024: bouwrijp maken van oostelijke zone
ü 2025 – 2028: bouw resterende meergezinswoningen, inclusief verdere parkaanleg
Meer info procedure: dienst ruimtelijke ordening, 014 33 08 30, ro@gemeentemol.be