Het gemeentebestuur is trots op de veerkracht die de zorgmedewerkers in deze coronacrisis aan de dag leggen. Een bevraging binnen de eigen organisatie – bij de medewerkers van het woonzorgcentrum Ten Hove – bevestigt dat medewerkers er staan, als team. Dat ondanks het feit dat meerderheid van het personeel door de coronacrisis af te rekenen krijgt met een verhoogde druk op het persoonlijke welzijn, privé en op het werk. Dit uit zich bij sommigen in een slaaptekort (52%), extra stress (54%) en een gevoel van machteloosheid (72%). Toch overweegt de veerkracht. Meer dan 90% gaat uitstekend om met deze stressvolle omstandigheden. De organisatie gaat de komende weken en maanden aan de slag met de groepen en diensten bij wie het moeilijker gaat. Samen kunnen we deze strijd aan.
In de nasleep van de tweede coronagolf in december 2020 ontvingen alle verpleegkundigen, zorgkundigen, teamassistenten, poetsmedewerkers en paramedische medewerkers van het woonzorgcentrum Ten Hove een online bevraging. Meer dan de helft - 64,5% - vulde de volledige vragenlijst in.
Het is niet altijd even gemakkelijk…
Corona heeft onvermijdelijk een impact op ieders persoonlijk welzijn, waarbij ook het welzijn op het werk onder druk komt te staan. Dit kwam ook in de enquête duidelijk tot uiting:
ü 52% is meer dan gewoonlijk slaap tekort gekomen door zorgen
ü 54% heeft zich meer dan gewoonlijk onder druk gevoeld
ü 72% voelt zich matig tot heel machteloos
… toch doen onze teams het fantastisch
Gelukkig beschikken onze medewerkers over een enorme veerkracht en doorzettingsvermogen:
ü 93% geeft aan om terug recht veren na moeilijke tijden
ü 96% kan omgaan met stressvolle gebeurtenissen
ü 70% voelt zich alert
ü 74% voelt zich gemotiveerd
ü 60% voelt zich vastberaden
ü 89% haalt voldoening uit zijn werk
Heel wat collega’s geven aan blij te zijn er in deze moeilijke tijden te kunnen zijn voor de bewoners. We hebben dus fiere ambassadeurs op onze werkvloer. Dit zijn bijzonder mooie cijfers in uitdagende coronatijden.
Hoe slagen we daar samen in?
Naast persoonlijke veerkracht komt de sterke samenwerking die ze dagelijks ervaren op de werkvloer terug in de antwoorden. Ook merken we een groot onderling vertrouwen, zowel tussen de collega’s, als richting leidinggevenden en directie. Ook de communicatie werd beoordeeld als open, begrijpelijk, tijdig en voldoende gedetailleerd.
Hoe verder?
Daar waar corona een impact heeft op het welzijn op het werk, start het gemeentebestuur gerichte acties bij bepaalde groepen of diensten binnen het woonzorgcentrum Ten Hove. Onze belangrijkste strijdwapens in deze moeilijke tijden zijn en blijven: elkaar steunen en ieders inzet positief waarderen!
Algemene waardering
Het gemeentebestuur is trots dat de bewoners van het woonzorgcentrum in Ten Hove mogen rekenen op zoveel enthousiasme en motivatie. Ook in de andere zorginstellingen in onze gemeente leggen honderden zorgmedewerkers een groot engagement aan de dag. Hun inspanningen zijn in deze coronacrisis van onschatbare waarde.