Op zoek naar betaalbaar huurhuis of zelf huis te huur? Contacteer sociale dienst

woensdag, 1 december, 2021

Heb jij een beperkt budget en vind je moeilijk een huis op de private huurmarkt? Of heb je zelf een huis te huur? Neem dan contact op met de sociale dienst op het nummer 014 33 16 00. De sociale dienst bekijkt samen met jou wat de mogelijkheden zijn om betaalbaar te wonen of te verhuren en daarmee het verschil te maken voor een andere inwoner.


Kandidaat-verhuurders of inwoners met vragen rond betaalbaar huren nemen contact op met de sociale dienst op het nummer 014 33 16 00 of het e-mailadres
socialedienst@gemeentemol.be. De dienst is telefonisch bereikbaar op maandag tot en met woensdag van 9 tot 12 en 13.30 tot 16 uur, op donderdagen van 9 tot 12 en 13.30 tot 19 uur, en op vrijdagen van 9 tot 12 uur.

Verhuren

Ø Rechtstreeks verhuren aan cliënt sociale dienst

Verhuurders staan vaak wantrouwig tegenover kandidaat-huurders die begeleiding krijgen van de sociale dienst. Toch is de begeleiding van een maatschappelijk werker net een sterke troef om wél aan cliënten te verhuren:

·        De sociale dienst schiet in bepaalde omstandigheden de huurwaarborg en de eerste maand huur voor, zodat de verhuurder zeker is van een goede start.

·        De huur is één van de belangrijkste uitgaven van cliënten. Voor inwoners met budgetbeheer zorgen de maatschappelijk werkers ervoor dat de huur altijd betaald wordt. Ook voor inwoners met een leefloon kan de huur met het leefloon betaald worden als de cliënt hiermee akkoord gaat.

·        Sociale huurders hebben vaak recht op subsidies of premies. Hierdoor blijft er meer over om de huur te betalen.

·        Loopt de huurachterstand toch op? Dan kan de sociale dienst beroep doen op het fonds ter bestrijding van de uithuiszetting, waarbij de huur deels rechtstreeks en deels via een afbetalingsplan aan de verhuurder gestort wordt.

Ø Verhuren aan het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) Zuiderkempen vzw

Een sociaal verhuurkantoor is een vzw die woningen huurt van privéeigenaars en ze daarna zelf verhuurt aan personen die dringend op zoek zijn naar een betaalbare woning. Als verhuurder brengt dat een aantal voordelen met zich mee:

·        Het SVK sluit meteen een contract af van negen jaar. Vanaf de start van het contract ontvang je huur.

·        De huur wordt elke maand stipt betaald, ook al staat de woning tijdelijk leeg of ontvangt het SVK zelf geen huurinkomsten.

·        Je hoeft je niet druk te maken om de administratie die verbonden is aan verhuren. Het SVK neemt dit op zich. Denk hierbij aan aanvragen conformiteitsattest, opstellen en registratie van huurovereenkomst en plaatsbeschrijving, opvolging van werken die uitgevoerd moeten worden aan de woning, brandverzekering…

·        Je hebt recht op bepaalde premies en kortingen.

In ruil daarvoor geldt wel dat je de huurovereenkomst de eerste drie jaar niet kan opzeggen, en de huurprijs lager ligt dan op de privéhuurmarkt.

Ø Verhuren aan de sociale dienst voor het Lokaal Opvang Initiatief (LOI)

De sociale dienst huurt gemeubelde huizen van privéeigenaars voor de opvang van vluchtelingen tijdens hun asielaanvraag. Ook verhuren aan de sociale dienst brengt voordelen met zich mee:

·        Marktconforme huurprijzen

·        De huur wordt elke maand stipt betaald

·        Opvolging en woonbegeleiding door maatschappelijk werkers:

o   Bij vragen of problemen rond afval sorteren, energie, verluchting,… zijn de maatschappelijk werkers bereikbaar om met hun cliënten in gesprek te gaan en hen te wijzen op hun verantwoordelijkheden.

o   De maatschappelijk werkers kunnen cliënten ondersteunen bij het doorlopen van het huurcontract, zodat ze alles begrijpen en weten wat ze tekenen. Dit vermijdt discussies achteraf.

De sociale dienst staat voor je klaar.

Meer info: 
sociale dienst
014 33 16 00
Bron: 
SCHEPEN VOOR SOCIALE ZAKEN WENDY SOEFFERS